Cara-cara mendidik anak yang dituntut...

Adeeba Hurin .. maksudnya biasa je.. Adeeba bermaksud beradab, sopan .. lebih kurang gitu ..& Hurin plak..maksud bidadari.. Jadi, dari nama yg aku berikan ni, aku berdoa agar nama tu akan mempengaruhi perwatakan dia.. InsyaAllah..tak ada apa yg didoakan oleh ibu bapa di dunia ni melainkan agar anak2 mereka berjaya, dunia & di akhirat... di dunia, kita agar berharap anak2 akan menjadi org yg berilmu dan berjaya suatu hari nanti.. dan sekiranya mereka telah berjaya, di harap mereka dapat menyampaikan ilmu & berbakti pada orang lain ke arah kebaikan...

Anak2 lah merupakan harta yg paling berharga yg Tuhan anugerah kan kepada kita. Anak2 ini lah yg akan berada di atas sejadah & berdoa utk kita setelah kita kembali ke rahmatullah..hanya amalan & doa anak2 lah yg akan bersama kita kelak...huhuu.. Bila pikir2 secara mendalam, jadi takut...aku takut jika aku tak mampu menjlnkan tgungjawab terhadap anak2 dan membimbing mereka...takutnyaaaa, Ya Allah..

Sambil2 tu aku ada la jugak baca cara2 nak didik anak dgn betul...di sini aku ada paste beberapa panduan yang boleh kita sama2 berkongsi utk mendidik anak2.

Mari lah sama-sama kita renungkan...

Rasulullah saw bersabda; “Setiap anak lahir dalam keadaan beraqidah Islam. Maka tanggungjawab orang tuanyalah jika ternyata anaknya itu kemudian beraqidah kufur seperti Yahudi, Nashrani atau Majusi.” (Muslim)

Sesungguhnya anak adalah amanah. Anaklah yang di akhirat nanti akan menjadi penentu apakah kita akan masuk Jannah Allah atau Neraka Allah S.W.T...
Antara tanggungjawab ibu bapa yang dituntut agama terhadap anak2 ialah :

1. Pendidikan

Berilah anak pendidikan yg sewajarnya iaitu pendidikan utk kebaikan di dunia & di akhirat.

Didikan anak-anak terhimpun dalam hadits Rasulullah:

“Didiklah anak anak dengan tiga perkara:
1. Cintakan Nabi Muhammad SAW
2. Cintakan keluarga dan sahabat Baginda
3. Selalu membaca Al-quran

Seorang ulama berkata:

“Didiklah anak anak agar mereka kasih dan takut kepada ibu bapa. Jangan kasih saja, kelak dia akan melawan. Dan jangan takut saja, kelak dia akan benci”.


2. Menasihati dan Mendenda Anak-anak

Jika anak-anak dipukul dengan rotan, pukul tanpa mencederakan dan jangan beri peluang orang lain membantunya. Sebaliknya, biarkan dia menahannya sebagai seorang yang berani.

Denda biarlah sesuai dengan umur dan kesalahan anak-anak serta dengan niat mendidik, bukan kerana marah. Kalau perlu dirotan hendaklah dirotan pada tempat yang tidak berbahaya seperti di kaki, jangan di muka yang dapat menyebabkan kecacatan.


3. Makan Minum

Beri anak-anak makanan yang halal, tanpa syubhat karena kesucian makanan mempengaruhi roh dan jasad manusia. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: ‘Setiap daging yang tumbuh dari makanan yang haram, api Neraka adalah lebih utama baginya.


4. Pakaian & Perhiasan

Jangan membiasakan anak-anak dengan perhiasan dan cara-cara hidup bersenang-senang dan bermewah-mewah, nanti apabila dewasa ia akan menghabiskan waktunya untuk mengejar kemewahan. Sabda Rasulullah SAW: “Barang siapa yang meningggalkan pakaian mewah karena tawaduk karena Allah sementara ia dapat membelinya, Allah akan memanggilnya pada hari kiamat di hadapan sekalian manusia untuk disuruh memilih sendin pakaian iman yang ingin dipakainya.”


5.Tempat Tidur

Pisahkan tempat tidur anak-anak dari tempat tidur ibu bapaknya apabila anak-anak itu sudah mengerti pergaulan suami isteri sebaik-baiknya apabila anak-anak itu sudah mumaiyiz yaitu berumur enam tahun selewat-lewatnya setelah berumur sembilan tahun. Pisahkan juga tempat tidur anak laki-laki dan tempat tidur anak perempuan.Dari Umar bin Syuaib, dari ayahnya, dari neneknya r.a, dia berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Pisahkanlah anak laki-laki dari anak-anak perempuan di tempat tidur rnereka.”


6. Memiliki Harta

Jangan dididik berbangga di depan kawan-kawan dengan sesuatu yang dimilikinya seperti pakaian, alat permainan dan alat tulis. Biasakan ia dengan sifat merendah diri (tawaduk). Bagi anak yang kaya, dia hendaklah dididik bahwa kemuliaan itu terletak pada sifat suka memberi atau bersedekah dan bukannya mengambil hak orang lain. Mengambil hak orang lain itu adalah celaan dan kehinaan.


Aduhhh..bile baca artikel macam ni, rasa terlalu banyak benda lagi yg aku kena lakukan & perbaiki diri sendiri.. InsyaAllah...

Banyak lagi sebenarnya yg dituntut...cuma ni saje yg mampu aku post kan kat sini...Jika nak lagi details, ble la korang carik kat tenet ni ek...hehehe...



0 comments: