Lagi lagi melalaikan

Ya Allah..apa nak jadi dengan dunia sekarang. Dunia orang melayu yang penuh dengan kelalain dan kealpaan.

Apa yang nak aku luahkan di sini ialah dengan keadaan semasa anak-anak muda dan anak-anak kecil sekarang. Anda baca dan anda fikir.

Idola kecil...huh... aku tak boleh tengok malah dengar sekalipun iklan rancangan ni. Begitu mudah syaitan melalaikan umat manusia yang beragama Islam. Sape yang nak dipersalah kan dalam hal ini. Kanak-kanak itu sendiri, ibu bapa nya ke, rancangan TV ker atau pun kerajaan?

Kanak-kanak mungkin tidak mengetahui hujung pangkal tujuan hidup di muka bumi Allah ini. Seperti yang kita sedia maklum, kanak-kanak memang suka dengan bunyi-bunyian, nyanyian dan sebagainya yang berentak. Malah tak dinafikan, jika pembelajaran diselang seli dengan muzik akan memudahkan kanak-kanak mengingati apa yang dipelajari. Tapi, tak perlu lah sampai bercita-cita menjadi penyanyi. Mungkin juga mereka tidak mengetahui dosa pahala secara menyeluruh. Jadi dalam hal ini, ibu bapa patut dipersalah dalam mendidik anak-anak. Kita bukan orang barat yang perlu mengikut setiap keinginan anak-anak. Anak-anak ibarat kain putih, kita ibu bapa yang bertanggungjawab mencorakkan mereka. Jika ke kiri, kiri lah haluan mereka, jika ke kanan, maka ke kanan lah haluan mereka. Impian ibu bapa muslim yang sebenarnya ialah dikurniakan anak yang soleh dan solehah bukannya anak-anak yang terloncat-loncat dalam kaca televisyen untuk menghiburkan seluruh manusia. Nauzubillahiminzalik...

Pihak penerbit TV pula berlumba-lumba mencari bilangan penonton paling ramai dengan menyediakan rancangan-rancangan yang melalaikan dari golongan kanak-kanak hinggalah yang dah berkedut. Yang penting mereka mendapat ranking tertinggi dan dapat mempengaruhi semua lapisan usia. Waktu tayangan juga di siarkan pada waktu-waktu puncak di mana ahli keluarga berkumpul untuk bersama-sama mengumpul dosa menonton rancangan yang ala-ala monyet di dalam zoo... ye la.. terloncat-loncat, terpekik-pekik.. MasyaAllah... dari anak kecil, adik beradik, ibu ayah hinggalah datuk nenek... begitu bangga melihat ahli keluarga menjadi salah soorang peserta... Wow! Bangga nya anak mempunyai suara yang lemak merdu... Tapi mereka lupa yang mereka selangkah ke arah pintu neraka... Nauzubillahiminzalik ... sekali lagi.

Marilah kita sama-sama merenung masa depan anak-anak muda ini. Beginilah rupa pemimpin negara kita pada masa depan... tunggu dan lihat lah dunia..

0 comments: