Hurin & Chicken Pox...

Chickenpox...rasanya semuanya org tahu perkataan ni...Chickenpox atau chicken pox atau dalam Bahasa Melayu dikenali sebagai demam campak disebabkan oleh virus varicella zoster. Sesape yang terkena virus ni akan ditumbuhi dengan rash of spot..iatu ruam ler dalam Melayunya...ruam ni kelihatan seperti melecur all over the body sesape yang dijangkiti dan akan terasa gatal-gatal (miang). Selain itu, pesakit akan menghidap batuk dan hidung tersumbat sket...biasanya la ni..
Tapi, penyakit ni tak begitu membimbangkan sebab ianya satu common illness for kids and most people get better by just resting like you do with a cold or the flu. Dan sekarang ni ada plak vaksin utk kanak-kanak seawal usia setahun utk mengelakkan penyakit ini. Dan jika terkena juga, ada suntikan vaksin yang boleh menyembuhkan penyakit ini secepat mungkin.
Hurin, memang disahkan terkena penyakit ni sejak 3 4 hari yang lalu. Mula-mula mmg dia ada mengalami batuk2 kecil tapi, tade plak hidung tersumbat. Bila dah kena, aku rasa panik gak pada awalnya maklum la, kesian tengokkan keadaan dia. Jadi, bila Chickenpox ni dah spread all over her body, aku terpaksa lah minta cuti dari GB utk jaga dia di rumah. Semua pun tahu yang virus ni mudah berjangkit. Bila dapat cuti, lega sket aku rasa sebab tak de lah nanti penyakit ni berjangkit pulak pada budak2 kat taska Hurin tu pulak.
Tak cukup sehari cuti, aku mintak ngan GB utk tambah lagi sehari. Dapat la 2 hari cuti. Pasni, Jimi plak akan amik cuti dan next week may be MIL aku datang utk take care of Hurin. Hope so...klu tak, aku pun tak tahu lah mana aku nak handle.
Macam2 petua yang orang bagi utk cepat pulih dari chicken pox ni. Ada yang suruh minum air kelapa, ada yang guna daun semambu (daun India buat sembahyang dan memang selalu ditanam oleh org India) dan macam2 lagi lah...Ada plak org2 tua yang tak kasik pegi spital, kata mereka, nanti jadi bende lain plak... Aku dalam keadaan yang kelam kabut dan panik, bawak je Hurin gi klinik.
Dari sini lah aku dapat tahu yang rupanya2 Hurin berjangkit dgn sepupunya masa kami balik bercuti bulan 8 hari tu. dan doktor tu cakap mmg penyakit ni akan ambil masa 10-23 hari utk berjangkit. Erm...memang dah sah dah..dan penyakit ni plak spread easily through coughs or sneezes org yang dijangkiti...Erk....skang ni, aku ada jugak alami sakit tekak ni...adakah aku jugak dah dijangkiti virus ni?? Kena tgk la seminggu lagi camne...Redha je la..

0 comments: